Kerekasztal-beszélgetés a közigazgatás nyelvének közérthetővé tételéről

2017.09.21
A Magyar Nyelvstratégiai Intézet (MANYSI) 2017. szeptember 6-án a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen kerekasztal-beszélgetést rendezett a közigazgatás nyelvének közérthetővé tételéről. A meghívott szakértők a tanácskozáson arra a kérdésre keresték a választ, hogy mit tehetnek a közigazgatási intézmények, a közszolgálatot ellátó tisztviselők, a kormányzat és a tudomány képviselői annak érdekében, hogy a közigazgatás kommunikációja érthetőbb legyen az állampolgárok számára.

 

A jelenlevőket dr. Latorcai Csaba, a Miniszterelnökség Társadalmi és örökségvédelmi ügyekért, valamint kiemelt kulturális beruházásokért felelős helyettes államtitkára köszöntötte. Beszédében hangsúlyozta, hogy a kormányzat nemcsak szervezeti átalakításokkal kívánja biztosítani az állampolgárbarát közigazgatást, hanem stratégiát is alkotott ennek a folyamatnak az elindítására. Ebben nagy szerepe van a nyelvi, kommunikációs stratégiának, aminek kidolgozása a MANYSI feladata.

Tóth Attila, a MANYSI igazgatója üdvözölte a jelenlévőket, és kiemelte, hogy a hivatalokkal kapcsolatban felmerülő nyelvhasználati problémákat az Intézet az érintett szakértők véleménye alapján kívánja feltérképezni, és velük együttműködve szándékozik meghatározni a szükséges tennivalókat.

A kerekasztal-beszélgetésen szakértőként részt vett dr. Remes Gábor, az Országos Bírósági Hivatal, Kommunikációs és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztályának vezetője; dr. Németh Gabriella, az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda vezérigazgatója; Aszalós Andrea, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal osztályvezetője és bűnügyi szóvivője; Balatoni Monika, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója, korábbi államtitkár; dr. Antal Zsolt a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Közigazgatási Kar, Közszervezési és Közigazgatástani Intézet, Közszolgálati Média- és Kommunikációtanulmányok Programjának programigazgatója, valamint az intézet munkatársai.

A tanácskozás elindította a párbeszédet a közigazgatás résztvevői, az igazgatási feladatokat ellátók, a képzésben résztvevők, a kutatók és a stratégák között. A megbeszélésen elhangzottak fontos lépést jelentettek a közigazgatás közérthetővé és nyelvi szempontból is ügyfélbaráttá tétele felé vezető úton.